Pozyskiwanie wiedzy na temat własnego sposobu działania może być czymś w rodzaju „towaru luksusowego”, po który nie każdy odważy się sięgnąć w bezpośrednim kontakcie z innymi. Dlatego w miarę wzrastającej w biznesie świadomości wpływu ludzkich zachowań na sukces rynkowy, poszukuje się różnych metod pogłębiania i wykorzystywania tej wiedzy dla wzmacniania konkurencyjności organizacji.
Informacja zwrotna 360 stopni to często stosowana metoda oceny i rozwoju kompetencji w wielu organizacjach. Każdy uczestnik tego procesu (najczęściej jest nim osoba na stanowisku menedżerskim) ma możliwość otrzymania kompleksowej informacji zwrotnej na swój temat od osób z bezpośredniego otoczenia zawodowego.
Nazwa „360 stopni”, symbolizuje krąg, w którym znajdują się osoby z otoczenia zawodowego odbiorcy feedbacku.
Informacje na temat umiejętności czy zachowań w sytuacjach zawodowych zbierane są z wielu źródeł, m.in.:
- od przełożonych,
- od podwładnych, jeśli oceniana osoba zarządza zespołem
- od współpracowników / partnerów biznesowych,
- od samego uczestnika, który wypełnia formularz samooceny,
- od innych osób, z którymi współpracuje oceniana osoba (klienci, dostawcy itp.).
Proces jest poufny i anonimowy, a uzyskany w ten sposób feedback stanowi cenne źródło wiedzy, która może inspirować do rozwoju.
Do czego służy informacja zwrotna 360°?
Dzięki informacjom otrzymanym w procesie 360° osoba otrzymująca feedback:
- dowiaduje się, jak jest postrzegana przez swoich współpracowników, podwładnych, czy przełożonego (często w wyniku takiej informacji zwrotnej dowiadujemy się znacznie więcej niż w toku codziennych kontaktów),
- uzyskuje pełniejszą wiedzę na temat swoich mocnych stron i obszarów wymagających rozwoju,
- może stworzyć swój indywidualny plan rozwoju zawodowego i osobistego,
- może bardziej adekwatnie planować i realizować ścieżki swojej kariery,
- może zwiększyć swoją efektywność i motywację do pracy.
Firmy decydują się na przeprowadzenie procesu 360°, kiedy chcą:
- spojrzeć na efektywność menedżerów, na ich działania oczyma przełożonych, współpracowników, podwładnych, klientów wewnętrznych czy zewnętrznych,
- rozwijać kadrę menedżerską poprzez wskazanie mocnych stron i obszarów do rozwoju,
- zwiększyć efektywność, motywację do pracy, skuteczność jednostek i zespołów,
- bardziej wydajnie planować rozwój menedżerów oraz realizację ścieżek kariery,
- budować kulturę otwartości i korzystania z feedbacku jako narzędzia rozwojowego.
Jak przebiega proces 360°?
Na efektywność i pozytywne postrzeganie procesu 360° w organizacji wpływa wiele elementów, związanych m. in. z właściwym przygotowaniem, komunikacją i realizacją procesu zbierania danych. Z punktu widzenia osoby ocenianej, kulminacyjnym etapem oceny 360 stopni jest jednak moment otrzymania raportu i spotkanie poświęcone omówieniu jego wyników – nazywane często spotkaniem z informacją zwrotną.
- Wybór kryteriów
- Budowa kwestionariusza oceny
- Dobór osób do listy zaproszonych
- Kampania informacyjna
- Wysyłka zaproszeń
- Wypełnianie kwestionariuszy przez respondentów
- Przygotowanie raportów – indywidualnych, zbiorczych
- Spotkania rozwojowe