Według badania kompetencji Mentorów, niezbędnymi do wzorowego wykonywania zadań Mentora okazały się poniższe kompetencje:
- jakość przekazu informacji (poziom 4,28 w skali od 1 do 5),
- udzielanie pomocy innym (4,08),
- przekazywanie informacji (4,03),
- przekazywanie wiedzy (4),
- delegowanie zadań (4),
- dzielenie się doświadczeniem (3,95),
- współpraca (3,93),
- zachęcanie innych do samodzielności (3,9),
- prowadzenie rozmowy (3,85),
- szacunek dla wiedzy i umiejętności innych (3,8).
Źródło danych: Profil kompetencyjny profesjonalnego mentora, Małgorzata Baran, Collegium Civitas
Relacja między Mentorem a Mentee ma być przede wszystkim partnerska, rozwojowa i inspirująca. Mentor powinien doradzić, przekazać swoją opinię, wesprzeć w procesie decyzyjnym biorąc pod uwagę swoje doświadczenie, wiedzę i umiejętności. Nie może jednak podejmować decyzji za swojego Podopiecznego.
Dobrego Mentora poznamy po efektach jego pracy z Podopiecznym. Już po kilku pierwszych spotkaniach często można zauważyć wzrost kreatywności, pewności siebie oraz poszerzenie wiedzy u osoby mentorowanej.
Mentoring to wartościowy proces, który może przyczynić się do rozwoju kariery i życia osobistego. Znalezienie odpowiedniego Mentora i skorzystanie z jego wsparcia może okazać się kluczowe w osiągnięciu swoich celów.
Jakie są czynniki sukcesu w procesie mentoringu?
Od czego zależy sukces z wprowadzanego procesu mentoringu? Czynników jest wiele. Podczas webinaru „Jak skutecznie wdrożyć program mentoringowy?” (którego nagranie obejrzysz tutaj) zapytaliśmy o to naszych uczestników. Poniżej przedstawiamy wyniki ankiety.
Czym jest mentoring odwrócony?
Mentoring odwrócony to jedna z odmian mentoringu, której ideą przewodnią jest zamiana tradycyjnych ról Mentora i Mentee. W tym typie relacji mentoringowej, to młodszy wiekiem i stażem pracownik staje się partnerem oraz wsparciem dla osoby bardziej doświadczonej, zajmującej często wyższą pozycję w hierarchii firmy. Ten odmienny sposób uczenia się i rozwoju jest źródłem wielu korzyści dla obu stron.
Głównym celem mentoringu odwróconego jest wzajemna pomoc w rozwijaniu nowych umiejętności oraz nawiązywanie i pogłębianie międzypokoleniowych kontaktów. W tym modelu młody Mentor, będący przedstawicielem generacji Z lub milenialsów, pomaga starszym kolegom uzyskać świeżą perspektywę na temat sposobów ich działania, na przykład w zakresie nauki nowych umiejętności cyfrowych, komunikacji w mediach społecznościowych, wdrażaniu innowacji, czy work life balance. Dzięki tej relacji starszy lider ma również szansę lepiej zrozumieć motywacje młodszego pokolenia oraz znaleźć z nim wspólny język.
Młodsi pracownicy moją z kolei możliwość czerpać z wiedzy i doświadczenia starszych kolegów. Mogą rozwijać umiejętności interpersonalne oraz kompetencje takie jak współpraca, empatia, czy dzielenie się wiedzą. Jest to dla nich szansa na przyspieszenie rozwoju swojej kariery, znalezienie ciekawych wyzwań oraz nabycie cennych doświadczeń.
Wdrożenie mentoringu odwróconego w organizacji niesie za sobą szereg korzyści takich jak:
- przełamanie stereotypów,
- wypełnienie luki pokoleniowej,
- zwiększenie retencji młodszych pracowników,
- tworzenie atmosfery zaufania i współpracy,
- zwiększenie zaangażowanie,
- promocja inkluzywności i różnorodności.
Więcej o mentoringu, jego zaletach i sposobach wdrożenia dowiesz się z nagrania naszego webinaru dostępnego na stronie: