Czym jest cykl SARA i jak wiedzę o nim wykorzystać w praktyce?
Cykl SARA jest formą przyjmowania informacji zwrotnej wyróżniającą 4 fazy, które cechują następujące emocje:
- zaskoczenie i szok
- złość, irytacja, agresja i atak
- sprzeciw, odrzucenie, obrona, próba wytłumaczenia swojej sytuacji, często łączy się to z szukaniem przyczyny na zewnątrz, a nie w sobie
- akceptacja, kiedy pracownik przeanalizował i zrozumiał co przełożony chciał mu przekazać
Jak zareagować na emocje pracownika?
Bądź świadom występowania różnych emocji
Przede wszystkim wiedz, że emocjonalna reakcja na informację zwrotną jest całkowicie naturalna, nawet jeżeli feedback został przekazany w odpowiedni sposób. Opór może pojawić się szczególnie wtedy, kiedy masz do przekazania informacje, których pracownik się nie spodziewa i które mogą zaburzyć jego wyobrażenie o sobie.
Czas trwania faz nie jest identyczny
Wiedz, że czas trwania poszczególnych faz w cyklu SARA może być różny np. w zależności od sytuacji, sposobu przekazania feedbacku, czy nastawienia ocenianej osoby. Czasem pracownik potrzebuje dni lub tygodni, aby przeanalizować otrzymaną informację zwrotną. Nie spiesz się, daj czas sobie i pracownikowi.
Różnorodność cyklu SARA
Nazwy poszczególnych faz są umowne, a ich kolejność może się zmieniać w zależności od siły, z jaką informacja zwrotna zburzyła u uczestnika jego wyobrażenie o samym sobie. Nie w każdym przypadku występują też wszystkie fazy cyklu. Nie oczekuj tego samego schematu podczas każdego przekazywanego feedbacku.
Reaguj na konkretne emocje
Udzielając feedbacku, pamiętaj, aby przebiegał on w formie dialogu. Jeżeli widzisz poszczególne reakcje emocjonalne pracownika – reaguj. Możesz np.
- widząc zaskoczenie – zapytać jaki jest jego punkt widzenia danej sytuacji, co go najbardziej zaskoczyło, na czym chciałby się skoncentrować.
- widząc złość – zapytaj jak zrozumiał informacje przekazaną przez Ciebie i z czym się nie zgadza.
- widząc sprzeciw – ustal z pracownikiem jak sobie radzi z opisywanymi sytuacjami na co dzień, zaproponuj omówienie ich szczegółowo.
Kiedy pracownik zaakceptuje przekazaną mu informację zwrotną, warto wspólnie ustalić konkretne działania rozwojowe, od czego je rozpocząć i kto mógłby być wsparciem w ich wprowadzaniu.